دیابت در بارداری خطر اختلالات روانی را در فرزندان افزایش می دهد

3 نوامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، متولد شدن از مادر مبتلا به دیابت در دوران بارداری، با خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات روانی قبل از 40 سالگی، مرتبط است.

محققان مدت‌هاست که در حال بررسی ارتباط بین دیابت و اختلالات سلامت روان هستند، از جمله تشخیص‌های رایج‌تر مانند افسردگی و همچنین اختلالات روان‌پزشکی کمتر رایج مانند اسکیزوفرنی. اما بیشتر این تحقیقات بر نتایج مرتبط با ابتلای خود فرد به دیابت متمرکز بوده، نه به دنیا آمدن از مادری که به دیابت مبتلا بوده است. مطالعه ی اخیر شامل تمام انواع دیابت در دوران بارداری، یعنی دیابت نوع 1، نوع 2 یا بارداری بود.

افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی مختلف

در مطالعه ی جدید، محققان دانشگاه آرهوس دانمارک داده‌های مربوط به 2.4 میلیون تولد زنده در این کشور را بین سال‌های 1978 تا 2016 و همچنین سوابق سلامت افراد متولد شده را در طول زندگی آنها تا سن 39 سالگی بررسی کردند. در زمان تجزیه و تحلیل، میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 19.0 سال بود و 151208 نفر از آنها (6.4 درصد) مبتلا به اختلال روانی تشخیص داده شدند. محققان دریافتند که به طور کلی، افرادی که از مادران مبتلا به دیابت متولد شده بودند - در مجموع 56206 نفر یا 2.3 درصد از شرکت کنندگان- در مقایسه با افرادی که از مادران بدون دیابت متولد شده بودند، 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به هر گونه اختلال روانپزشکی بودند. خطر اختلالات خاص روانی به این شرح بود: افرادی که از مادران مبتلا به دیابت متولد می شوند، 55 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی، 22 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال اضطراب، 29 درصد بیشتر در معرض ناتوانی ذهنی، و 16 درصد بیشتر احتمال دارد که به اختلالات رشد و 17 درصد بیشتر احتمال دارد که به یک اختلال رفتاری مانند ADHD مبتلا شوند.

محققان هیچ ارتباطی بین تولد از مادر مبتلا به دیابت و ابتلا به اختلال مصرف مواد، اختلال خلقی (مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی)، اختلال خوردن یا اختلال شخصیت پیدا نکردند. برای هر اختلالی که در تجزیه و تحلیل آنها گنجانده شده است، محققان طبق انتشارات پزشکی، پیگیری شرکت کنندگان را در کمترین سن تشخیص ممکن آغاز کردند، اما مطمئناً به دلیل محدود بودن دوره ی پیگیری، تعداد افراد مبتلا به هر اختلال را به طور کامل ثبت نکردند. در واقع، برخی از اختلالات موجود در مطالعه معمولاً پس از 19 سالگی، یعنی میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه، تشخیص داده می شوند.

محققان نوشتند: یافته‌های ما مقالات منتشر شده ی قبلی را با نشان دادن اینکه دیابت مادر در دوران بارداری با افزایش خطرات اختلالات روانپزشکی به طور کلی و چندین اختلال روان‌پزشکی خاص مرتبط است، گسترش می دهد. آنها خاطرنشان کردند که مکانیسم‌های بالقوه دخیل در این خطرات ممکن است شامل استرس اکسیداتیو بیشتر و هیپوکسی (اکسیژن ناکافی) در محیط رحم باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا دقیقاً درک کنیم که چگونه دیابت در دوران بارداری ممکن است منجر به مشکلات روانی در فرزندان شود و چگونه به طور بالقوه می توان برای جلوگیری از این مشکلات، مداخلاتی را طراحی و اجرا کرد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/03/diabetes-in-pregnancy-raises-risk-for-psychiatric-disorders-in-offspring/